Atrakcyjne infografiki i animacje na stronach www

21 sierpnia 2018

Badania pokazują, że mózg człowieka przyswaja treść pokazana w formie obrazu do 60 tysięcy razy szybciej niż w formie tekstu. Po prostu patrzymy i rozumiemy, wiemy na co patrzymy. W dzisiejszym pędzącym świecie wydaje się, że cierpliwość użytkowników do czytania długich bloków tekstów, czy analizowania drastycznie spadła.
Swojego czasu “winny” temu był sam Google, który nie wspierał długich tekstów. Prym wiodły proste, najchętniej jednozdaniowe frazy, hasła, opatrzone grafikami. Obecnie, trend ten znów uległ zmianie, na rzecz wartościowych i treściwych materiałów, które są wspierane i indeksowane przez roboty Google’a.

Z drugiej jednak strony, nie możemy “ubrać” naszej nowo powstającej witryny w same grafiki i info ikony, bo stanie się to zupełnie nieczytelne. Jak więc znaleźć złoty środek, by nie zatracić się w “ikonkowaniu”?

Po pierwsze: należy określić do kogo kierujemy nasz przekaz. Tak naprawdę, chcąc stworzyć atrakcyjny przekaz, nie ma znaczenia, czy będzie on przedstawiony w postaci teksty, zdjęcia czy animowanej grafiki. Najpierw musimy wiedzieć dla kogo ów materiały tworzymy – określenie odbiorcy komunikatów to podstawa, bez której nie mamy szans na powodzenie.

Po drugie: przyciągnięcie uwagi. Znowu, według badań właściciel witryny ma tylko kilka sekund na zainteresowanie odbiorcy. Z badań Microsoft Company wynika, że przeciętny czas skupienia uwagi na komunikację w internecie to 8 sekund. Według zaleceń Facebooka, najlepiej konwertujące wideo to te o długości zbliżonej do 7 sekund. Oczywiście nie jest to winą sukcesywnie traconej umiejętności skupienia się przez ludzki mózg, a oddziaływania na odbiorców wielu czynników jednocześnie. Najlepszym rozwiązaniem jest więc proponowanie szybko konsumowanych treści – jakimi są chociażby proste animacje, które nie obciążają nadmiernie odbiorców i przyciągają ich uwagę.

Po trzecie: poszukiwanie i badanie rynku nie jest złe! Dostępność narzędzi analitycznych do mierzenia efektywności treści i działań w internecie jest ogromna. Takiej analizie możemy poddać również animacje i infografiki, aby sprawdzić, które z nich są najatrakcyjniejsze i najbardziej angażujące dla odbiorców.

Po czwarte: emocje. Poza oczywistą korzyścią płynącą z konsumpcji treści, jaką jest przyswajanie nowych informacji, warto zwrócić uwagę również na aspekt rozrywkowy. Internauci chętnie dzielą się z innymi śmiesznymi filmami, animacjami i obrazkami. Emocje to katalizator, który pomaga zwiększyć zasięgi komunikatów.
Tam, gdzie możemy oczywiście sobie pozwolić, korzystajmy z jasnych, wesołych komunikatów.