Banki zdjęć

21 maja 2018

We współczesnym społeczeństwie w dużej mierze przeważają wzrokowcy. Tak, większość z nas bez zastanowienia przyznaje, że ich uwagę w większym stopniu przyciąga dobra grafika niż chwytliwy slogan reklamowy. Podobnie jest w przypadku stron internetowych, które aby były chętnie odwiedzane, powinny również atrakcyjnie wyglądać i koniecznie muszą mieć to „coś”. Zlecając zaprojektowanie nowej strony www dla firmy prędzej czy później konieczne będzie wstawienie na nią właściwych zdjęć – czyli właśnie to “coś” co złapie za oko odwiedzających użytkowników i wyróżni naszą witrynę spośród setek innych.

O ile w procesie projektowania, dział graficzny może posiłkować się prewkami (małej rozdzielczości zdjęciami przykładowymi pobranymi z banków zdjęć) o tyle, finalna wersja, postawiona na domenie winna zawierać zdjęcia dobrej jakości, poprawnie oddające nie tylko charakter firmy, ale i po prostu pasować do projektu.

Niestety często klient nie dysponuje i nie zamierza dysponować odpowiednimi fotografiami – wszystko oczywiście zależy od branży, bywają takie, w których ciężko o dobre zdjęcia (głównie to wszelkiego rodzaju gałęzie przemysłu technicznego – metalurgicznego, wyspecjalizowane oprzyrządowanie, urządzenia itp.) bądź są na tyle „ogólne” że znalezienie zdjęć w bankach zdjęć nie stanowi problemu (ubezpieczenia, architektura, branża medyczna) W takich właśnie przypadkach z pomocą przychodzą tzw. Banki zdjęć – czyli po prostu sklepy internetowe, gdzie możemy zakupić interesujące nas zdjęcia, bądź grafiki.

Zanim wybierzemy odpowiedni bank zdjęć, trzeba zapoznać się ze sposobem jego działania i świadczenia przez niego swoich usług. Uwaga, nie we wszystkich bankach autorzy zdjęć całkowicie pozbywają się praw autorskich, co nie powinno umknąć naszej uwadze. Do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych systemów licencjonowania praw autorskich zalicza się licencje Creative Commons. Pozwalają one na zachowanie twórcom fotografii ich praw autorskich. Jednocześnie mogą oni dzielić się nimi z innymi użytkownikami.

Fotografie w płatnych bankach zdjęć przeważnie uzyskuje się poprzez wykupienie abonamentu na określoną ilość oraz wielkość zdjęć. Z takich banków to przede wszystkim:

– www.istock.com
– www.depositphoto.com
– www.fotolia.pl
– www.gettyimages.com

Bezpłatne banki zdjęć charakteryzują się z kolei tym, że jedyne co należy zrobić, by pobrać zdjęcie, to rejestracja, bądź polubienie strony www przez Facebooka. Takich banków zdjęć jest oczywiście najwięcej, są one bardzo różnej jakości, do największych jednak należą:
– www.freepik.com, na którym znajdziemy nie tylko fotografie, ale także całkiem sporą bazę grafiki wektorowej – od projektów wizytówek, przez mock upy, po plakaty czy banery reklamowe
– www.unsplash.com – uznawany jest za najlepszy darmowy bank zdjęć, z uwagi na jakość zamieszczanych zdjęć jak i ich wielkość. Większość z nich bowiem ma rozdzielczości większe niż 3000px na szerszym boku, co czyni je bardzo atrakcyjnymi i przydatnymi przy projektowaniu stron www.
– www.picjumbo.com – stosunkowo nie duży bank zdjęć, posiadający jednak bardzo dobrej jakości zdjęcia “ogólne” – takie, które można przypasować do każdej branży, które będą idealne do tła parallax, czy do “zaślepki” w kontakcie.