Interfejs, który denerwuje użytkowników

8 maja 2018

Mogłoby się wydawać, że tworzenie stron internetowych to miła, lekka i przyjemna praca, wymagająca tylko i wyłącznie wyobraźni i posiadania pomysłu. Sęk w tym, że nie wszystko co sobie wymyślimy (lub co wymyśli klient) jest do zrobienia na fizycznej, działającej stronie. Bo i ile korzystamy sobie z przesuwania elementów w Photoshopie, nie potrzebujemy znajomości kodowania i pisania komend. Schody zaczynają się, gdy owy projekt chcemy zamienić w realną stronę www. I tu zaczyna się sztuka kompromisów – wiadomo, że niektóre będą mniejsze i większe, w zależności od tego, jaki finalnie efekt chcemy uzyskać.

Przystępując do projektowania strony internetowej, chcemy oczywiście uniknąć złego designu – nie wszystkim się to udaje, a przyczyny prowadzą do dyskomfortu użytkownika, w rezultacie do opuszczenia naszej witryny. Frustracja i negatywny odbiór to coś, czego wszyscy chcą uniknąć.

Idąc po kolei: Czym dokładnie jest interfejs użytkownika? UI, z angielskiego user interface, najprościej mówiąc, to sposób w jaki odwiedzający wchodzi w interakcje ze stroną. Chodzi tu o logikę układu, klikalność a także strukturę całej strony www. Dodatkowo, w UI najważniejszym zagadnieniem jest przydatność elementów i zdolność obsługi witryny przez użytkownika, a nie wygląd rozumiany, jako design. Celem jest tu przedstawienie treści w jak najbardziej przystępny sposób, by poruszanie się po stronie internetowej było proste i logiczne. Projekt UI kładzie więc nacisk na doświadczenie i interakcje odwiedzających naszą witrynę.
W rozwiązaniach często pojawiają się różne spektakularne rozwiązania, animacje czy dynamiczne efekty. Należy jednak mieć na względzie to, że nadmiar takich “latających” czy długo animowanych się ementów prędzej czy później stanie się nużący i denerwujacy.

Jakie są więc najpopularniejsze błędy interfejsu?
– Nieskończone przewijanie (infinite scrolling) – technika, która pozwala użytkownikom na przeglądanie dużej ilości informacji bez widocznego końca. Witryny, często typu one-page, którym często brakuje nawigacji, bądź mają ograniczone pole na dane elementy, po prostu ładują kolejne materiały wraz z postępującym przewijaniem jej w dół. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne obecnie, w erze urządzeń mobilnych, gdziena ekranie smartfona mamy bardzo ograniczoną przestrzeń na elementy. Z punktu widzenia UI jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż wymaga mniejszego wysiłku od użytkownika i znacznie upraszcza działanie.
Niestety nie jest to uniwersalne i nie sprawdza się w przypadku niektórych typów stron czy sklepów internetowych.

– agresywne okna – to coś, co spędza sen z powiek chyba wszystkim internautom, a co, mimo wszystko jest nagminnie stosowane jako atrakcyjna powierzchnia reklamowa (bo przecież i tak absolutnie wszyscy to zobaczą) Wyskakujące popupy to najbardziej irytujący element, który może zniechęcić nawet najbardziej entuzjastycznego użytkownika. Takie rozwiązanie powoduje nie tylko automatyczne zamknięcie oferowanego ludziom okna, ale także zniechęca do pozostania dłużej na stronie. Jeżeli będziemy co chwilę fundować irytujące „niespodzianki” naszym gościom, prawdopodobnie dla swojego spokoju opuszczą naszą stronę. Tak więc, jeśli nasza firmowa strona nie posiada ugruntowanej na przestrzeni lat marki, jest firmą młodą i dopiero wchodzącą na rynek – oszczędźmy naszym nowym, potencjalnym klientom takich atrakcji 😉