Negativespace w grafice

25 grudnia 2018

Negativespace, jak z angielskiego, nazwa wskazuje to przestrzeń negatywna. Jest to unikatowe i ciekawe połączenie barw i kształtów, które mają na celu “wciągnięcie” i zaciekawienie odbiorcy w stworzoną markę. Taka tendencja jest powszechnie stosowana i wykorzystywana w marketingu i przy tworzeniu logotypów.

 

W tradycyjnym rozumieniu, technika negativespace stosowana była do tworzenia kompozycji opartych na grafice złożonej z dwóch kolorów, która ma główny i ukryty motyw. Dwa elementy, które występują w tej grafice bardzo często, mają różne znaczenie. Dzięki temu przekaz marki jest dużo bardziej wyrazisty. Reklamy, wykorzystujące trend negativespace są jak ciekawa łamigłówka. Czasami dopiero drugie lub trzecie spojrzenie na logo pozwala odbiorcy na pełne zrozumienie jego przekazu. Często naprawdę zaskakujące.

 

Pozytywne logo po prostu musi zapadać w pamięć odbiorców. Musi budzić w nich zainteresowanie, a jednocześnie nie może być zbyt oczywiste, a przez to nachalne. Logo stworzone za pomocą techniki negativespace zawsze daje odbiorcom do myślenia. To pozytywne aspekty wykorzystania przestrzeni negatywnej w grafice.

 

Logo oparte na motywie negative space są inspirujące i zmuszają do zatrzymania się i przeanalizowania projektu, ponieważ za każdym razem, kiedy na niego patrzymy możemy dostrzec coś innego. Jeśli nie poszukamy drugiego dna, możemy przegapić główny przekaz. Całą sztuką jest, by taki przekaz zaprojektować, by nie był nachalny, od razu widoczny, tylko by intrygował i skłaniał do zatrzymania się nad daną formą graficzną.

 

Negative space ma także ukryty obraz podprogowy – odbiorca jest zaintrygowany do dalszego eksplorowania loga, a więc także z zainteresowaniem zagląda dalej na stronę internetową, oglądając zdjęcia, czytając treści. O taką aktywność oczywiście chodzi grafikom oraz marketingowcom, a więc negative space jest całkiem, nomem-omen… pozytywne!