Storytelling – opowieść na stronie www

18 października 2018

Storytelling, czyli budowanie więzi klienta z marką za pomocą opowieści, to jedna z najskuteczniejszych technik w marketingu. Problem w tym, że chociaż stwierdzenie „ludzie lubią słuchać historii” ociera się o banał, to wciąż wiele marek nie potrafi tego odpowiednio wykorzystać. Cała sztuka polega bowiem na tym, by taką opowieść opowiedzieć w sposób ciekawy i przejrzysty.

„Problem, z jakim muszą mierzyć się agencje polega na tym, że wiele produktów, które reklamują, nie różni się od produktów konkurencji. Producenci mają dostęp do tych samych technologii, ich działy marketingu używają tych samych procedur badawczych dla ustalenia preferencji konsumentów w zakresie koloru, rozmiaru, wzornictwa, smaku i tak dalej. Kiedy masz sprzedać produkt podobny do innych, możesz mieć jedynie nadzieję, że uda ci się być bardziej przekonywującym od konkurencji w przedstawieniu jego zalet i że potrafisz wyróżnić go poprzez styl swojej reklamy. To jest właśnie wartość dodana, którą wnosi reklama”.

Pewne mechanizmy po prostu się nie zmieniają. Nazywany ojcem współczesnej reklamy Brytyjczyk, David Ogilvy właśnie opowiadanie ciekawych historii wskazywał jako jeden z najważniejszych wyróżników marki.

Jedną z rzeczy, która czyni storytelling tak skutecznym, jest to, że taka forma nie sprawia wrażenia typowej reklamy. A to okazuje się być kluczowe, bo „wstręt reklamowy” dopada już coraz więcej potencjalnych klientów.
Historia reklamy pokazuje, że zwykle duże szanse na sukces mają te (chociaż oczywiście nigdy nie jest to pewniak), które mają w sobie dużo elementów nostalgii, sentymentalizmu. Kolejnym ważnym elementem storytellingu obok emocji, jest również autentyczność opowiadanej historii. Storytelling musi być wiarygodny, tak aby odbiorca mógł identyfikować się z jego ogólnym przesłaniem.

Storytelling wymaga jednak całościowego spojrzenia. Na komunikację marki i dokładnego jej zaplanowania. Wystarczy jeden, drobny błąd, który może spowodować pęknięcie na całej opowieści.

Zaprojektowanie i przygotowanie wartościowego storytellingu nie jest łatwe, ale przemyślana i dobrze zaplanowana historia może realnie zbudować trwałą relację z klientem.
Wszystko zależy od naszej kreatywności oraz pomysłu – i nie ma tu znaczenia, czy chcemy kreować nową markę samochodu czy stworzyć pozycję firmy produkującej okapy rynnowe. Najważniejsze, by wiedzieć jak o tym ciekawie opowiedzieć.