Typografia i jej znaczenie w webdesignie

25 września 2018

Jeszcze kilka lat temu w Internecie rację bytu miały tylko dwa fonty: Arial i Verdana, opcjonalnie ponadczasowa Helvetica. Obecnie znaczenie typografii jest o wiele większe, zabawa literą, jej kształtem i grubością jest pożądane i cenione.

Dziś, nie tylko atrakcyjna grafika jest skuteczna. Dobra typografia może wpłynąć na dobrą komunikację z odbiorcą. Musi być ona jednak dobrze przemyślana. Dlatego też designerzy muszą poświęcić trochę czasu na rozważenie jaki font odda najlepiej charakter marki, a zarazem będzie najbardziej czytelny i przejrzysty dla odbiorcy. W dobie bazy Google Fonts’a, mamy do dyspozycji naprawdę sporą bibliotekę ciekawych i dobrych krojów fontów, które będą dobrze wyglądać zarówno jako nagłówki jak i teksty paragrafowe.

Dobór odpowiedniego kroju pisma nie jest taki prosty, jakby się mogło wydawać.
Najważniejsze jest przede wszystkim nie przesadzać. Wśród tylu różnorodnych fontów kuszących nas swoimi odmianami, chętnie umieścilibyśmy wszystkie te które nam się podobają. Jednak trzeba pamiętać, że tekst ma być przede wszystkim czytelny i forma nie powinna odwracać uwagi od treści. Jeśli chcemy, żeby na naszej stronie pojawiło się więcej fontów, najlepiej ograniczyć się do maksymalnie dwóch. Należy mieć na uwadze, że jeżeli jeden z fontów jest mocno wyróżniający się, to drugi powinien być bardziej stonowany. Fonty muszą pasować do siebie pod względem wizualnym. Bardzo często stosuje się zasadę – font szeryfowy – nagłówki, font bezszeryfowy – tekst akapitowy. To gwarantuje czytelność jak i wizualną nienachalną atrakcyjność.

Dodatkowo, sama budowa tekstu jest również ważna. Strona powinna pomóc użytkownikowi zrozumieć tekst i ułatwić nawigację. Dzięki temu łatwiej mu będzie zapoznać się z treścią i dowie się wszystkiego czego chce się dowiedzieć ze strony. Najczęstsze błędy jakie pojawiają się na stronach to zbyt długie teksty i zbyt długie linijki tekstu, które utrudniają czytanie. Takie elementy jak odpowiednia interlinia, akapity, wielkość fontu, wyśrodkowanie tekstu to wszystko wpływa na odbiór treści i wygodę użytkownika w czytaniu. Ważną rzeczą jest również justowanie tekstu, które na stronach internetowych się nie sprawdza.

Jak widać, dobór kroju czcionki używanej na stronie www wcale nie jest taki prosty i poza własnymi gustami, warto w tej kwestii zdać się także na opinię i doświadczenie grafików, między innymi dlatego, że oni fontów widzieli już bardzo dużo i są w stanie, nawet z nazwy wymienić takie, które będą razem pasować, jak i takie, które będą się gryźć.