UX czy design? Design czy UX?

30 kwietnia 2019

Ilu specjalistów od jednego i drugiego, tyle oczywiście zdań i opinii. W każdym zespole przychodzi taki etap projektowania, gdy stajemy przed dylematem “Zrobić to użytecznie czy ładnie?” Bo, czy da się i ładnie i użytecznie?

Jak wiadomo, gusta są różne, a to czy coś jest użyteczne powinno być widoczne i wiadome zawsze. Czy tak naprawdę jest? I znowu zataczamy koło, bo “to zależy od designu…”

 

Można powiedzieć, że estetyka i ogólna “ładność” strony internetowej przemawia do użytkowników. Część z nich ogląda witrynę z zaciekawieniem i uznaniem, inni z ciekawości przeklikują wszystkie podstrony, generując tak pożądany ruch, jeszcze lepiej – gdy dokonują zakupów, wchodzą w interakcje i piszą maile, wypełniają formularze.
Wygląd interfejsu pomaga osiągnąć efekt uporządkowania, a więc już tu mamy o jeden krok bliżej do poprawnego UXa. Dzięki temu odwiedzający stają się bardziej wyrozumiali, jeśli chodzi o drobne niedociągnięcia, błędy konstrukcyjne, których w części nie są w stanie wyłapać. Wszystko oczywiście do czasu, gdy te błędy nie utrudniają przeglądania, nie zaburzają funkcjonalnie i optycznie całości.

 

Niezależnie od przyjętej przez firmę strategii kluczowe jest dopasowanie potrzeb potencjalnych klientów z tym co funkcjonalnie jesteśmy w stanie zaprezentować na stronie internetowej. Intuicyjność jest ważna dla każdej grupy docelowej, toteż warto się skupić na dedykowanych, znanych i sprawdzonych rozwiązaniach, które przyniosą wymierne korzyści.

 

Podsumowując – nie ma niestety dobrej odpowiedzi na pytanie postawione w tytule 🙂 Wszystko zależy od sytuacji, branży, samego designu i założeń poczynionych z klientem – chociażby o targecie, grupie docelowej. Tak naprawdę oba zagadnienia powinny być stawiane na równi, są one dopełniające całości jaką są strony www