Znaczenie kolorów w webdesignie: niebieski

31 lipca 2018

Mówi się że niebieski to kolor uniwersalny – do tańca i różańca. O jego znaczeniu i wykorzystaniu można napisać wiele. Obecnie jest to równocześnie najbardziej lubiany i najmniej nielubiany kolor na świecie.
Paradoks polega na tym, że chociaż uchodzi za barwę neutralną, to w zależności od zastosowanego odcienia, zmienia swoje znaczenie i możliwy odbiór przez otoczenie. W zależności od wykorzystania, może zarówno pobudzać, jak i uspokajać, sprawiać wrażenie powagi i dziecinności, a także sugerować higienę, nowoczesność i zaufanie.

Niebieski jest kolorem zimnym, jego nazwa języku polskim pochodzi od nieba. Odcieni niebieskiego (jak i każdego innego koloru) możemy wyróżnić nieskończoną ilość, w zależności od światła, ilości dodatku czarnego, czy, wreszcie – naszego własnego postrzegania barw. Niebieskim możemy nazwać błękit, granat, kolor chabrowy czy wręcz wpadający w fiolet kolor modry.

Kolor niebieski w odcieniu silnie nasyconym kojarzy się z wodą i słonecznym dniem, te natomiast z aktywnym wypoczynkiem, czasem relaksu i beztroski. W związku z tym nie bez powodu kolor niebieski stosowany jest w projektach związanych z wypoczynkiem, także tym aktywnym. Błękit nieba, turkus wody i neutralny odcień piasku przywołuje na myśl chwile spędzone na najlepszych wakacjach swojego życia. Odbiór ten jest bardzo dobrze wykorzystywany przez wszystkie firmy związane z branżą turystyczną – stąd też, bardzo dużo takowych barw we wszelkich materiałach, stronach internetowych biur podróży czy ofert wycieczek, eventów.

Z powiązania niebieskiego z wodą wynika także jego kolejne znaczenie – sporty wodne. Patrząc na obecne realizacje, można powiedzieć, że poza niebieskościami, dopełniające inne kolory występują coraz częściej, jednak można śmiało powiedzieć, że niebieski jest tu barwą wiodącą przy tego typu witrynach. Jest tak przede wszystkim dlatego, że w odpowiednim odcieniu, niebieski potrafi nas pobudzić i zainspirować, kojarzy się z wesołą aktywnością, a przy okazji także uspokaja i sprawia, że produkt jest bardziej wiarygodny, a co za tym idzie – bezpieczniejszy dla odbiorcy. W tym wypadku kolory niebieskie łączone są z żółtym, pomarańczą albo żywą zielenią.

Niebieski jest kolorem wyjątkowo zimnym. Połączenie go z bielą i barwami kojarzącymi się z zimą może sprawić, że kojarzyć się nam będzie z chłodem, a równocześnie wyglądać będzie czysto i higienicznie. W związku z tym nadaje się idealnie do wszelkich produktów, których celem jest orzeźwienie nas w upalne dni – takich jak napoje gazowane, dezodoranty.
Dodatkowo, taki dobór i połączenie barw często stosowane jest w branży medycznej.