Jak zbudować ciekawy storytelling?

4 grudnia 2018

Pomimo, że samo pojęcie storytellingu nie jest nowe w świecie mediów, w ostatnich latach obserwujemy jego rozwój i spersonalizowany rozkwit.

Umiejętnie stworzony storytelling jest obecnie wielką wartością w świecie marketingu i webdesignu. Za pomocą dobrze opowiedzianej historii trafimy do czułych punktów odbiorców, dzięki czemu nie będziemy w pewien sposób nic sprzedawać, zaczną bowiem sami do nas wracać! Będziemy uwodzili osoby, którym opowiadamy daną historię, inspirowali, wzbudzali zaufanie, w ciekawy sposób prezentowali to, co chcemy pokazać, zaszczepiali pewną wizję świata, naszej marki oraz naszego produktu, pobudzali wyobraźnię oraz stymulowali.

Czym dokładnie jest storytelling? Najprościej mówiąc to sztuka świadomego budowania relacji za pomocą oddziałujących na wyobraźnię i uczucia opowieści i metafor.

 

Jakie są najważniejsze dobre praktyki przed stworzeniem wartościowego storytellingu?

 

Po pierwsze: czas na przygotowanie.
Odpowiednie przygotowanie jest niezwykle ważne. Zanim zaczniemy działać należy zebrać odpowiednią ilość różnego rodzaju materiałów, dokładnie przemyśleć co i w jaki sposób chcemy przekazać. Dobra opowieść wymaga odpowiedniego przemyślenia oraz zaplanowania.

 

Po drugie, należy sprawić, aby czytelnik dobrnął do końca strony – informujemy użytkownika o  czymś, czego nie wie, a bardzo chciałby wiedzieć. Jest to bardzo prosty “myk” który jest powszechnie znany i używany, nie tylko w storytellingu, ale i w marketingu. Jest przy tym bardzo skuteczny.

 

Po trzecie – długość. Nie należy z nią przesadzać, ale także nie jest powiedziane, że tylko krótkie i lakoniczne storytellingi mają rację bytu. Prawda jest taka, że długość historii powinna być optymalna, taka aby coś opowiedzieć, ale też nie zanudzić lub po prostu nie wyczerpać ilości wolnego czasu, jaką posiada nasz odbiorca.

Warto zwrócić uwagę, że to optimum będzie zależało w dużej mierze od naszych odbiorców. Zupełnie inne oczekiwania będą mieli nastolatkowie, którzy mają naturalnie obniżoną koncentrację, a zupełnie inne będą miały starsze osoby. Istnieje tutaj naprawdę ogromna ilość zmiennych, dlatego zawsze należy dokonać dokładnej analizy swoich odbiorców.

Po czwarte – angażujemy odbiorcę emocjonalnie.
Jest to najtrudniejsza część do osiągnięcia – najtrudniejsza, ale nie niemożliwa. Jeżeli uda się nam sprawić, że czytelnik zacznie odnosić nasz storytelling do swojego życia, utożsamiać się z nim – to będzie oznaczało niebywały sukces!

Po piąte – pamiętajmy, że to co jest interesujące dla nas, nie zawsze jest takie dla odbiorcy. Jest to bardzo częste zjawisko dla osób, które są w danej dziedzinie ekspertami i wpadają w tak zwaną pułapkę wiedzy. Wydaje im się, że każdy posiada na dany temat tak samo szeroki zakres wiedzy jak oni i zachowują się jakby tak było.