Material design system, czyli co?
19 lutego 2019
Czym właściwie są te design systemy? To z reguły zbiory pewnych zasad, wytycznych, dobrych praktyk lub konkretnych kontrolek do użycia na stronach, aplikacjach i w programach, zebrane na dedykowanej stronie. Znany Wam pewnie Material Design jest przykładem takiego systemu.
Po co się je tworzy? Z reguły żeby zunifikować często powtarzające się elementy czy całe wzorce. Tak jak marki mają swoje brandbooki, gdzie pilnuje się porządku w kolorystyce, typografii, kompozycji elementów na materiałach drukowanych, tak w przypadku stron, aplikacji i oprogramowania tworzy się podobne zasady. W momencie kiedy kilka zespołów pracuje nad jednym produktem.
I jasne, Material Design cieszy się dużą popularnością – jest systemem, na którym będziemy opierać się tworząc aplikacje mobilne pod Androida, ale to nie jedyny system i warto poznać te inne.
Swoje systemy stworzyło:
Apple (iOS Human Interface Guidelines),
Microsoft (Fluent),
IBM (Carbon Design),
Shopify (Polaris),
Oracle (Alta UI),
Salesforce (Lightning Design System) i cała masa innych firm.
Dlaczego warto je znać? Są dobrą lekcją projektowania interfejsów – jeżeli dopiero zaczynacie swoją przygodę, przejście przez kilka takich systemów pokaże Wam co tak naprawdę się projektuje. Na jakie rzeczy musimy zwracać uwagę, że są zagadnienia często pomijane na ładnych prezentacjach z Behance, a są częścią naszej pracy.
Czy trzeba korzystać z material designu?
Absolutnie nie – przynajmniej dopóki nie tworzymy produktów dedykowanych konkretnej platformie. Możemy potraktować je jako ciekawostkę i wykorzystać w projekcie strony internetowej. Pytanie czy zawsze będzie to potrzebne i czy naprawdę chcemy się tak ograniczać?
Design systemy to bardzo często rozbudowane platformy pomagające tworzyć produkt programistom i koderom. Kiedy kończymy naszą pracę nad wizualną stroną, nadchodzi moment, kiedy większość elementów graficznych zamienia się w kod. I tu znajdziemy gotowe frameworki opracowane pod dany system, całą masę ułatwień i gotowych skryptów dedykowanych osobom technicznym. Takie systemy stają się żyjącą dokumentacją projektów i bazą wiedzy.
Warto pamiętać też, że, jakkolwiek chcielibyśmy żeby było inaczej, aplikacje czy strony nie zawsze powstają przy udziale projektantów. W AppStorze czy Google Markecie znajdziemy całą masę appek tworzonych tylko przez programistów, którzy nie interesują się zwyczajnie projektowaniem. Jak zrobić żeby programiści dalej mogli tworzyć swoje aplikacje, ale te wciąż spełniały pewne standardy? Po prostu unifikując system i tworząc wytyczne właśnie – tak jak zrobił to Android, tak jak zrobili to wszyscy inni dostawcy platform.