Minimalizm w projektowaniu stron www

24 lipca 2018

Dwie główne zasady minimalizmu to: less is more oraz doing more with less. W praktyce sprowadza się to do eliminacji zbędnych elementów i pozostawieniu tylko tych niezbędnych do dobrego funkcjonowania produktu lub zrozumienia jego przesłania.

Korzenie minimalizmu sięgają japońskiego, tradycyjnego designu, który widoczny był i jest w ascetycznym niekiedy wystroju azjatyckich wnętrz. Popularność minimalizmu i flat designu jest podyktowana co bardziej stylowym wyglądem aplikacji i systemów operacyjnych, co oczywiście przekłada się także na wszystko to, co jest publikowane w sieci.

Obecnie zasady minimalizmu są lubiane i stosowane przez grafików i web designerów – wystarczy popatrzeć choćby na logo firmy Apple – Dbałość o szczegóły, prostota oraz materiały, z jakich wyprodukowane są iPhony, iPody, iPady, a przede wszystkim logo, zachwycają rzesze swoich zwolenników. Powstaje coraz więcej stron internetowych i serwisów z miłą dla oka grafiką zaprojektowaną zgodzie z założeniami minimalizmu w projektowaniu.

Tworząc projekty stron www w takiej formie, pamiętamy jednak o podstawowej zasadzie – dobry layout nie tylko przedstawia treści ale też czyni je czytelnymi i użytecznymi. To pozwala sądzić że Internautów zmęczyły już strony przeładowane grafiką – natarczywe reklamy, mnogość banerów czy krzykliwych grafik. Dziś, aby zwrócić uwagę, stawiamy na prostotę, która budzi zaufanie i stabilność firmy, będzie także kojarzona z prestiżem.

Coraz bardziej popularna przejrzystość projektów to widocznie oznaka, że zmęczyły nas strony przeładowane grafiką, w której każdy element dosłownie walczy o chwilę uwagi. Natarczywe reklamy kontekstowe, banery i wyskakujące okienka (pop-up) spowodowały wykształtowanie się w internautach odruchu ignorowania tego typu elementów. Opisane zjawisko nosi nazwę ślepoty banerowej (ang. banner blindness). Aby zwrócić uwagę we współczesnym świecie radzę stosować prostotę, która po prostu budzi zaufanie i przez wielu być może kojarzona z czymś dobrym.