Mobile first, czyli telefony mają pierwszeństwo

25 maja 2018

Jak wiadomo, urządzenia mobilne od kilku sezonów zaczynają dominować w ruchu Internetowym. Dodatkowo, od jakiegoś czasu Google nie wspiera i nie pozycjonuje wysoko stron, które nie są responsywne, bądź nie posiadają osobnej wersji mobilnej. Ma to służyć temu, by właściciele stron internetowych stale rozwijali i inwestowali w swoje witryny, zmniejszając tym samym odsetek “porzuconych stron” które straszą swoim archaicznym wyglądem jak i kodem.
Google oficjalnie podało że wyniki indeksowania będą ustalane “oczami’ smartfona, tzn. Google ustala jakość strony w oparciu o to jak ona wygląda i co się na niej znajduje na smartfonie a nie komputerze klasy PC.

Czym jest indeksowanie Mobile-First?
W dużym skrócie: kiedyś Google sprawdzało czy strona jest adekwatna na zapytania w oparciu o widok desktopowy. Jeżeli strona wykazywała cechy wysokiej jakości i była czytelna na smartfonach (Responsive Web Design) – była nagradzana poprzez dobre pozycje w wyszukiwarce. Obecnie jest tak, że to tak jakby urządzenia mobilne rozstrzygają o jakości treści na stronie internetowej. To dlatego warto stworzyć stronę internetową w oparciu o zasadę Mobile-First.

Jak zatem projektować strony www w zgodzie z “mobile first”?
– Przede wszystkim treść na stronie nie powinna być obcinana/ukrywana w widoku mobilnym. Przy tworzeniu wpisów czy innych treści należy umieszczać zdjęcia przeznaczone do widoku mobilnego.

– W procesie projektowym warto także dodawać widok mobilny. Warto traktować ją jako dodatkową wersję strony, a wersję na komputer PC jako rozszerzenie wersji mobilnej.

– Obecnie nie warto już tworzyć stron mobilnych z osobnym adresem, a wręcz można tworzyć je na odwrót – zamiast mobile.domena.pl, powinno być desktop.domena.com

Podsumowując, witryny, w których położono nacisk na wrażenia użytkowników urządzeń mobilnych czekają dobre czasy. Google mówi jasno: Nasze algorytmy ostatecznie wykorzystają mobilną wersję treści witryny do pozycjonowania stron.

Strony internetowe, które nie mają wersji responsive web design wkrótce praktycznie znikną z indeksu.