Nowy wygląd Google Chrome

5 września 2018

W ostatnim artykule pisaliśmy o Material Design. Dziś wpis o, można powiedzieć, praktycznym wykorzystaniu tego trendu, dosłownie i w przenośni – jak informują już wszystkie branżowe media, przeglądarka Chrome doczeka się już oficjalnie gruntownego odświeżenia i przystosowania do Material Design dla wszystkich systemów operacyjnych.
I tak oto Google Chrome w wersji 69 ma posiadać już nowy wygląd przeglądarki dla wszystkich znanych systemów. Aktualizacja planowana jest we wrześniu (a więc możemy się jej spodziewać już na dniach zapewne) i ma dotyczyć wersji mobilnej jak i desktopowej.

Nowy wygląd będzie najprawdopodobniej wiązał się z wprowadzeniem zmian, które powoli ale systematycznie pojawiają się w coraz to nowych aplikacjach Google. Nie wiadomo jakie będą to zmiany dokładnie, można jednak z czystym sumieniem założyć, że to ciąg dalszy wprowadzania na komputery i komórki Material Theme, nowej odsłony Material Design, która pojawiła się na Chrome Canary.

Z części zmian można korzystać już teraz i to od jakiegoś czasu, ale trzeba je wymusić za pomocą stosownych komend, to znaczy, nie ładują się one od razu. Wprowadzenie takich ustawień jest zawsze obarczone jakimś ryzykiem, tak więc należy liczyć się z tym, że te zmiany są w wersji beta i mogą generować pewne niezgodności czy problemy. Ustawienie takie jednak pozwoli nam uniknąć optycznego “szoku” gdy aktualizacja wejdzie w fazę alfa i będzie obligatoryjnie ustawiona na wszystkich urządzeniach.

Tak jak pisaliśmy w ostatnim artykule, Material Design to przede wszystkim prostota – którą Google konsekwentnie wprowadza do swojej identyfikacji oraz systemów, zastępując nią ciężkie formy, totalnie nie pasujące do dzisiejszego świata.

Material Design w Chromie to przede wszystkim ogrom bieli, zaokrąglone rogi, ascetyczne ikony, bez wypełnienia i zastosowany w wielu miejscach autorski font Google Sans. W codziennym użytkowaniu, nie wszystkie te elementy będą się rzucać w oczy i będą widoczne na pierwszy rzut oka, ale ciekawskie oko grafika dostrzeże niektóre niuanse na pewno i stwierdzi, że wszystko to “siedzi”, ergo wygląda naprawdę dobrze.

Jedną z widoczniejszych zmian dla posiadaczy androidów będzie wyraźne odróżnienie pokazane obecnej zakładki, a także zaokrąglone rogi wszelkich okien.
Z kolei użytkownicy Iphone’ów zmierzą się niejako z rewolucją wręcz – pojawi się tu nowy pasek na dole ekranu oraz nowe menu. Drastyczność tych zmian może wywołać wręcz niezadowolenie, jednak tak jak ze wszystkim – należy podejść do tego ze spokojem, wszystko jest bowiem kwestią przyzwyczajenia.