Projektowanie grafik na Facebooka

15 stycznia 2019

W dobie galopującego rozwoju social media odpowiednie tworzenie i zapisywanie grafik na fanpejdże firmowe stało się mocno konkurencyjną i atrakcyjną formą marketingu, który może przynosić wymierne profity i korzyści. Ważne jest umiejętne zapisywanie oraz kompresja plików graficznych tak, by wyglądały one interesująco oraz po prostu dobrze.

 

Po pierwsze skupiamy się na głównej prezentacji naszej firmy – wstawiając zdjęcie profilowe oraz w tle.

Zwłaszcza zdjęcie profilowe, które najczęściej jest po prostu miniaturką loga firmy, bywa, że jest ono nieostre, spikselowane i wygląda na przypadkowo ściągnięty z wyszukiwarki plik. Zadbajmy więc o to, by fotografia będąca zdjęciem profilowym (a więc takim, które pojawia się przy każdym naszym komentarzu jako firma) była zapisana w formacie png oraz by był to kwadrat w odpowiedniej rozdzielczości. Takie działanie gwarantuje nam dobrą jakość wyświetlanej grafiki oraz czytelność, która ma zwłaszcza znaczenie, przy wspomnianych wcześniej komentarzach.

 

Grafika w tle z kolei jest poziomą formą, na której prezentujemy w pigułce naszą markę. Nie ma więc za wiele miejsca na długie teksty, ogrom informacji – warto jest skupić się maksymalnie na jednym brandzie (jeśli firma posiada np kilka) i tenże mocno reklamować. Także tu ważne jest odpowiednie zapisanie pliku oraz odpowiednie kadrowanie fotografii, tak by żadna z krawędzi nie została ucięta podczas zapisywania.

Warto w tej kwestii podpatrywać naprawdę duże marki, które prowadzą swoje kampanie na Facebooku (Nike, Adidas, Pizza Hut, Douglas, Intel – wszystko w zależności co chcemy osiągnąć i jaką gałąź biznesu reprezentuje nasza firma) – czasem można znaleźć takie niewielkie bugi i błędy, które jak widać – potrafią przydarzyć się najlepszym.

 

Jeśli chodzi o publikowanie postów z grafikami, mamy tu do czynienia z ciągłymi zmianami rekomendowanych wielkości wstawianych materiałów, także najlepiej przed stworzeniem takowej zapoznać się z najświeższymi rekomendacjami samego Facebooka, by uniknąć obcinania czy błędnego wyświetlania się postów.

Zmiany często są niewielkie, dosłownie o kilka lub kilkanaście pikseli. Jeszcze nie tak dawno zalecanym wymiarem do grafik reklamowych był wymiar 1200×627 pikseli. Teraz przy tworzeniu reklamy Facebook podpowiada, że grafika powinna mieć 1200×628 pikseli. Nawet tego typu kosmetyczne zmiany o parę pikseli potrafią sprawić, że w widoku na tablicy (który jest najważniejszy, bo najwięcej użytkowników zobaczy nasz wpis wyświetlany właśnie w ten sposób) coś nam utnie.

Naturalnie możemy też skorzystać z pomocy Facebooka. Jednak zwykle odpowiada ona tylko na 10% naszych pytań. Twórcy serwisu zalecają wrzucanie zdjęć i grafik o szerokości 720, 960 lub 2048 pikseli. Ci którzy wiedzą, że wymiar składa się nie tylko z szerokości, ale i wysokości, muszą sobie poradzić sami. W wielu artykułach zalecane są kwadratowe grafiki o wymiarach 1200×1200 pikseli.