Znaczenie kolorów w stronach internetowych
14 maja 2018
Kolory w każdym z nas wywołują emocje. Od zaufania, poprzez zadowolenie, aż po niepokój. Bardzo dobrze wiedzą o tym wszyscy specjaliści od marketingu. Konsumenci niejednokrotnie dokonują zakupów, bazując na osobistych preferencjach dotyczących konkretnych barw – zarówno mając na względzie kolor nabywanego produktu, jak i kolorystykę przyporządkowaną marce producenta.
Według statystyk aż 80% decyzji konsumenckich podejmowanych jest na podstawie wrażeń kolorystycznych. To, jakie kolory posiada logo firmy oraz jaką finalnie kolorystykę przybierze nasza strona ma duże znaczenie – Jak zatem zoptymalizować barwy poszczególnych elementów strony www?
Przeważnie obecnych stronach www kolorami wyróżnione są wszelkie przyciski, linki – czyli elementy klikalne. Zwłaszcza buttony „call to action”, w skrócie CTA – warto postawić na wyrazisty przycisk. CTA może przybierać różne formy – podkreślonego tekstu, graficznego przycisku lub ikony, która swoim wyglądem jednoznacznie sugeruje użytkownikowi co stanie się po kliknięciu.
Towarzyszący CTA tekst najczęściej wyrażony jest jako wezwanie do wykonania pewnego działania. Kontrast przycisku z tłem powinien być wysoki, dlatego nie zaleca się stosowania tych elementów spójnych z szablonem kolorystycznym – wprowadzi to mdły klimat i sprawi że ważne treści staną się niewidoczne. Aby jak najmocniej uwypuklić ważny element, warto posiłkować się kołem barw – taki wzornik pomoże odpowiednio skontrastować kolory na zasadzie „ciepły-zimny”.
Zbadano, że zmiana koloru przycisków na czerwony powoduje wzrost interakcji aż o 31%. Można więc twierdzić, że wszystkie buttony na stronie powinny być czerwone! – Nic bardziej mylnego. Nie można przesadzać z ilością jaskrawych kolorów i elementów które będą tak wyróżnione, bo zdezorientuje to odwiedzających stronę.
Najlepszymi punktami dla mocnych kolorów są: – przyciski CTA – tytuły i nagłówki (slogany, hasła reklamowe, motta etc) – menu strony Psychologia kolorów, czyli charakterystyka poszczególnych kolorów, to także aspekt, który odgrywa rolę w „klikalności”. Kolor to także symbol, którego znaczenie nie jest zależne od sezonowych trendów.
Światowe marki nierozłącznie kojarzone są ze swoim logo, czyli także kolorystyką:
– Niebieski: kolor zaufania, lojalności, symbol społeczności i komunikacji. Znane marki: PZU, Facebook, Dziennik Bałtycki
– Czerwony: kolor bardzo emocjonujący, pobudzający, wzmagający apetyt. Znane marki: Coca Cola, McDonald’s.
– Żółty: często stosowany jako tło, które bardzo dobrze gra z czarnymi napisami, mocno zwracając uwagę. Kolor optymizmu.
Warto zatem dobrze zastanowić się nad kolorystyką swojej witryny, by nie powielać nudnych schematów, ale także poruszać się w obrębie “branżowych” kolorów.